14-15_UM_blumberg_CM5

EpaperCityMagazine-5

door Stephan van Appeven | fotografie: Peter van Hooren Grensarbeider Boris Blumberg wil gespreksleider zijn bij executive MBA Boris Blumberg (50) is programmadirecteur van de executive MaastrichtMBA aan de Maastricht University. Ook vervult hij de rol van docent en daarin probeert hij steeds meer de klassieke manier van onderwijs te verlaten. “Ik ben slechts de gespreksleider die de discussie moet aanzwengelen. Ik heb weliswaar de expertise, 14 | Citymagazine Maastricht maar ook ik weet niet hoe alles precies zit.” De uit Duitsland afkomstige en daar wederom woonachtige Boris Blumberg is een geboren bedrijfskundige. Of werd hij dit juist door zijn studie? “Ik studeerde in Mannheim bedrijfskunde. De manier van denken als een bedrijfskundige is me daar ingeplant.” En na een tussenavontuur als gepromoveerd socioloog, keerde Blumberg met zijn komst naar Maastricht terug naar de bedrijfskunde. Sinds twee jaar vervult hij zelfs de verantwoordelijke taak van programmadirecteur bij de executive MaastrichtMBA, waar hij te maken heeft met ervaren professionals die de stap naar een seniormanagementfunctie willen maken. Sinds hij deze rol vervult bij de UM, is het aantal deelnemers in de MaastrichtMBA verdubbeld. “Dit is een gemeenschappelijke prestatie van het hele MBA-team. We hadden een goed programma, maar deden in het verleden te weinig moeite om ons goed in de markt te zetten. We hebben echt nagedacht over hoe we mensen moesten aanspreken. Mensen die al tien jaar geen student meer zijn, zijn meestal bang om een nieuwe studie te beginnen. Hoe combineer je dit immers met je drukke baan en je privéleven? We hebben er sterk aan gewerkt beter te luisteren. Wat zijn in elk specifiek geval de issues? Hoe kunnen we het makkelijker maken voor iemand? Hoe kun je de ballen van werk, studie en privé in de lucht houden?” Docent Buiten zijn overkoepelende kijk op de executive-tak, is Blumberg ook nog steeds actief als docent. Hij geeft les in strategisch management en richt zich daarmee voornamelijk op de vraag: wat is de bestaansreden van een bedrijf? In zijn manier van lesgeven, is Blumberg alles behalve de klassieke docent. In plaats van zich als alleswetende professor op te stellen, probeert hij discussies aan te zwengelen tussen de studenten. “Wij denken niet: de student weet niks en de docent weet alles. Dat is een ouderwets model dat gedateerd is. Onze studenten hebben immers al die ervaring als teamleider, manager of ondernemer en weten dus al heel wat. Zij brengen ervaringen mee en kunnen met mij en de medestudenten daarop reflecteren. En dit zijn niet de ervaringen die studenten van de reguliere master- of bacheloropleiding hebben, die twintig zijn en wat bijbaantjes hebben gehad. Mijn taak is het structuur te geven aan de discussie. Ik ben wel verantwoordelijk, maar verwacht dat studenten actief deelnemen. Daardoor leer je meer en ontwikkel je beter.” Blumberg denkt nog verder dan zijn moderne manier van lesgeven. Hij gelooft ook dat twee docenten voor een klas zetten nog meer effect zou hebben. “Eén docent bewaakt dan het proces en de ander reflecteert op hetgeen wat gebeurt. Soms doen we dit al en de respons van studenten is erg positief. Als je tien uur op een dag les moet geven, kun je onmogelijk de hele dag supergeconcentreerd zijn.” Maastricht University Blumberg zit volledig op zijn plek bij UM. “Er heerst een sfeer van openheid, transparantie en vertrouwen die ik zeer waardeer. De universiteit heeft een hoog “Door ontwikkeling aan te brengen bij studenten, brengen we ook ontwikkeling bij bedrijven teweeg.”


EpaperCityMagazine-5
To see the actual publication please follow the link above