Page 33

EpaperCityMagazine-5

Bruggenbouwen Het gaat zowel in de Belgische gemeenten als bij de Amerikaans-Duitse organisatie van Ironman net even anders aan toe. “Wij Limburgers kijken van oudsher over de grenzen heen en hebben het grensoverschrijdend denken en handelen in ons DNA zitten. Dat maakt van ons echte ‘bruggenbouwers’, geen onnodige luxe in deze multinationale organisatie”, aldus Frambach. Diplomatiek en ervaren als Frambach is, kan hij de meeste zorgen wegnemen en commitment kweken bij onze Belgische buren. Het zich kunnen verplaatsen in de cultuur van onze buurlanden en hen betrekken bij de organisatie is de sleutel tot succes. Zo werken bijvoorbeeld vrijwilligers van verenigingen uit Bilzen (partnergemeente) en Oupeye mee aan het event als verkeersregelaars of op verzorgingsposten. En worden commerciële afspraken gemaakt met bedrijven uit België. Op deze manier ontstaat een win-win situatie en wordt het merk Ironman Maastricht-Limburg in België geladen en gedragen. Deutsche grundlichkeit De organisatie van Ironman Europe overkoepelende organisatie van de Ironman’s die in Europa worden georganiseerd wordt met name getypeerd als bijzonder ‘grundlich’ en duidelijk. Dat is ook niet zo verwonderlijk als men weet dat zij voor het merendeel uit Duitsers bestaat en het hoofdkantoor in Frankfurt is gevestigd. “We zijn in Limburg wel iets gewend qua grote sportevenementen en samenwerken met sportbonden. Neem bv. het WK wielrennen in 2012 daar hebben we destijds met de UCI te maken gehad. Die legden de lat al tamelijk hoog. Ironman doet daar nog een flinke schep bovenop door een identieke - tot ver achter de komma exacte – manier van branding, niveau van wedstrijden en regelementen te hanteren in alle 45 Ironman’s wereldwijd. Samenwerking met België In de voorbereidingen met de Belgische gemeenten gaat dit jaar de meeste tijd steken. Dat is ook logisch omdat deze ‘crossborder’ editie voor het eerst met het onderdeel wielrennen de grens over gaat. “We maken een traject van 90 km. dat twee maal moet worden afgelegd 8 uur verkeersvrij. Daar hoort een gedegen plan bij dat we gezamenlijk met de Belgische gemeenten en politiezones opstellen.” Het zijn met name de verschillen in regelgeving die de grootste uitdaging vormen. Verkeersregelaars in België hebben andere bevoegdheden dan in Nederland. Het ziekenvervoer bij ongelukken is in België weer net even anders geregeld. En de communicatie techniek die wij normaliter gebruiken in Limburg kan (nog) niet gekoppeld worden aan de geldende techniek in België. “Zo zijn er weliswaar grotere en kleinere verschillen, maar het belangrijkste is dat we er gezamenlijk uitkomen.” De bereidwilligheid aan beide kanten van de grens is er. Dat maakt de samenwerking uitermate prettig en voortvarend, aldus Frambach. Gemeenschappelijk politieoverleg Een goed voorbeeld van hoe de organisatie van Ironman de uitdagingen tackelt is het bij elkaar roepen van een gemeenschappelijke politieoverleg. Tijdens Ironman worden in België maar liefst 5 politiezones doorkruist. “Deze communiceren onderling nauwelijks met elkaar laat staan dat er overleg met de Nederlandse collega’s plaatsvindt. Wij hebben er voor gezorgd dat deze korpsen aan tafelkomen en dat er in Maastricht overleg plaatsvindt. Dat is een goed voorbeeld van grensoverschrijdende kansen zien en grijpen.” Finish in zicht Alle uren die nu geïnvesteerd worden moeten uiteindelijk leiden tot een vlekkeloos verloop van de wedstrijd op 31 juli as. Op dat moment mogen de meer dan 1800 deelnemers aan Ironman Maastricht-Limburg “The crossborder edition” niets merken van alle werkzaamheden die maanden van te voren de grondslag hebben gelegd aan een succesvolle grensoverschrijdende triatlonwedstrijd. Op dat moment geldt alleen nog 1 doel: het halen van de finishlijn op de Markt in Maastricht. Redactie: Suzanne Knoben George Deswijzen Fotografie: Ronald du Chatinier Getty Images www.ironman.com/maastricht Programmabijlage IRONMAN 2016 is een uitgave van Citymagazine Maastricht & Regio in samenwerking met organisatie IRONMAN. www.citymagazinemaastricht.nl


EpaperCityMagazine-5
To see the actual publication please follow the link above