
Citymagazine Maastricht | 11
dus ik vergroot mijn woordenschat. En je
leert over allerlei dingen. Maar het is ook
gewoon heel fijn om te lezen, om jezelf
even terug te trekken.” Naast lezen vindt
Mees het ook heerlijk om te gamen, hij
zit niet de hele dag met zijn neus in de
boeken. “Maar ik heb altijd wel ergens
een boek liggen hoor!”
Lezen opent de deuren en
ramen naar de wereld
Louis heeft geen kast vol boeken maar
een huis vol boeken. Waar komt zijn
boekenliefde vandaan? “Op achtjarige
leeftijd zijn we moeten vluchten uit Indo-nesië.
Mijn vader zei toen dat ik zo snel
mogelijk de Nederlandse taal moest
leren om me te kunnen redden in de
maatschappij. En daar had hij gelijk in.”
Louis bofte dat hij leerkrachten had die
goed verhalen konden vertellen. Dat
wakkerde zijn liefde voor taal en lezen
aan. Toen hij ouder werd ontdekte hij dat
lezen de deuren en ramen naar de wereld
voor hem opende en dat je je in de maat-schappij
inderdaad veel beter kunt hand-haven
als je niet alleen de taal goed kunt
spreken maar ook kunt lezen. Naast het
feit dat lezen leerzaam is, is het voor hem
net als voor Mees tevens ontspanning.
Als leerkracht ontdekte Louis dat de
interesse bij zijn leerlingen om te lezen
niet altijd groot was. Hij is begonnen
met het aanbieden van zoveel moge-lijk
verschillende genres om dit te
veranderen. Omdat er op basisscholen
vaak weinig budget voor kinderboeken
is, struinde Louis op zondagochtend
rommelmarkten af om goedkoop boeken
op de kop te tikken. Dat is ietwat uit de
hand gelopen waardoor hij nu een huis
vol literaire juweeltjes heeft. En hij
bereikte zijn doel: de kinderen raakten
gemotiveerd om te gaan lezen omdat
ze dankzij meester Louis leerden dat er
voor iedereen wel een geschikt boek is.
Schoolbreed lol in lezen creëren
Voorlezen, bezig zijn met boeken, het
schiet er op school door het overvolle
rooster vaak bij in. Toch kun je niet aan
leesbevordering doen zonder een lees-plan,
een leesbeleid met een duidelijk
doel. “Leesbevordering moet dus op het
lesrooster. En vergeet niet te evalueren,”
zegt Louis. “De leescoördinator van de
basisschool moet maandelijks aan de
leerkrachten vragen welke boeken er
in de klas behandeld zijn en op welke
manier. Leerkrachten moeten zich
verdiepen in kinderboeken, moeten weten
wat er voor de jeugd geschreven wordt.”
Hoe ervaart Mees de leesbevordering
op zijn school? “We hebben een school-bibliotheek
maar je mag daar niet elke
dag heen, alleen op bepaalde tijdstippen.
Vanaf groep 4 moet iedereen een boek-bespreking
houden. Verder doen we niet
echt veel rond boeken.” Een gemiste
kans, volgens Louis. “Het is zo belangrijk
dat er over boeken gesproken wordt. Dat
kinderen aan elkaar kunnen vertellen
wat ze hebben gelezen en waarom
ze het een leuk of misschien minder
leuk boek vonden. Dan stimuleren
kinderen elkaar om meer te gaan lezen.”
En Mees? “Als ik de meester was zou ik
heel veel voorlezen! Steeds een ander
genre zodat kinderen leren hoeveel
verschillende soorten boeken er wel zijn
en dat er dus heel veel te kiezen valt.”
Reis mee!
We gaan langzaam richting Kinderboe-kenweek,
de vijfenzestigste nog wel. Met
een aantrekkelijk thema: ‘Reis mee!’
Kunnen we met behulp van die Kinder-boekenweek
laaggeletterdheid een
stukje uit de taboesfeer halen? “Reis
mee, creëer in school en buurtcentrum
een leesrijke omgeving met boeken die
gerelateerd zijn aan het thema en nodig
de hele buurt uit,” stelt Louis enthousiast
voor. “Laat mensen komen vertellen over
hun reizen, zet zo de ramen en deuren
naar de wereld open. Als er mensen in
de buurt wonen die niet kunnen lezen
en toch naar dit feest komen, heb je
de drempel al verlaagd. Je werkt aan
betrokkenheid, aan acceptatie. Draag het
meereizen uit: meereizen naar boeken-land,
wees niet bang maar reis met ons
mee. Wie weet gaan dan mensen die
mooie reis maken naar het leren lezen.”
De magie van het geschreven
woord
Heeft Mees nog plannen die met lezen
te maken hebben? “Ik wil meester
worden,” vertelt hij glunderend. “En
dan ga ik heel veel voorlezen, elke dag!
Dan leren de kinderen het allermeeste.”
“Lezen is magisch,” benadrukt Louis.
“Leesbevorderaar Aidan Chambers
zegt het ook: lezen verruimt je denk-wijze,
praten over boeken zet aan tot nog
meer lezen en geeft je nieuwe inzichten,
lezen verrijkt je leven. Elke leerkracht
zou zich moeten verdiepen in minstens
tien kinderboeken per jaar. Dan kom je
ergens.” “Dat vind ik precies hetzelfde!”
sluit de toekomstige meester Mees af.